realtimewide01

De ontwikkelingen in real-time 3D gaan razendsnel.

Bijna elke maand worden er nieuwe wiskundige algorithmen ontwikkeld om beelden nog sneller en realistischer te kunnen renderen vanuit de computer.
Deze ontwikkelingen zien ook een verandering in het gebruik van de computer hardware.

Was het gebruik van de CPU (de Intel/AMD computer chip) vroeger de enige manier om beelden te kunnen bereken, de opmars van de videokaart heeft dit stokje al voor een deel overgenomen.

Net zoals bij de XBox of Playstation game console, worden de beelden in “real-time” berekend op de GPU van de videokaart. Deze beelden worden elk jaar realistischer, en zullen in een paar jaar tijd de door de CPU gerenderde beelden van hun troon stoten.

Verandering in presenteren

Deze real-time projecten zijn een fantastisch alternatief op de huidige 3D visualisatie.
Traditioneel worden er 3D beelden gemaakt voor o.a. een brochure, of voor de website. Als er genoeg budget is, wordt er een animatie video gemaakt van het project in 3D, om zo een beter beeld te krijgen van het project.
Met real-time visualisatie bepaalt U zelf waar U naar wilt kijken, en de computer rekent deze beelden direct voor U uit. Navigatie is als bij een gameconsole. Wandelen, rondkijken, alles is direct te bekijken op de PC.

realtimewide02

Meer interactie, meer beeldschermen, meer platforms

Er zijn tevens diverse interactieve vormen te bedenken, die een klant kan uitproberen, op de desktop of mobiel, dus op Windows, Android en/of iOS.

Voor de architectuur zou je kunnen denken aan een keuze menu voor b.v. andere soort vloerbedekking, ander meubilair, andere kleur keukendeurtjes, keukenblad etc. Een foto van hun favoriete inrichting voor het thuisfront. Alles is in real-time aan te passen en te bekijken.

Voor product presentaties is een interactieve applicatie mogelijkheid, inclusief selectieve animaties, doorsnedes en/of materiaal veranderingen.
Dit om zo een product of onderdeel duidelijk uit te kunnen leggen.

Real-time visualisatie

Real-time visualisatie wordt al toegepast in de projectontwikkeling t.b.v. utiliteitsbouw en woningbouw, gemeentelijke planontwikkeling van o.a nieuw te bouwen, of te renoveren dorps- en stadswijken, architectuur visualisatie van renovatie, restauratie en nieuwbouw, weg- en waterbouw constructies.
Maar b.v. ook beursstand ontwikkeling en presentatie, en product presentatie met een hoog interactief  gehalte.

Wilt U professioneler presenteren dan alleen met beeldmateriaal en een 3D video? Stap dan over naar real-time visualisatie.

Interactieve applicaties

Voor het Duitse bedrijf Schroeder Valves maakte RowuMedia, in samenwerking met PixelPanic, een tweetal interactieve applicaties voor de beurs.

De bestaande CAD modellen werden omgezet naar een 3D model geschikt voor (realtime) animatie en belichting.
Alle onderdelen in de CAD modellen werden geanimeerd, om zo het complete assemblage proces duidelijk en overzichtelijk in kaart te kunnen brengen.

In de interactieve applicatie werden de vele geanimeerde onderdelen gekoppeld aan een menu met diverse opties, om zo de gebruiker de mogelijkheid te geven een onderdeel uit te lichten.

Op de beursstand konden deze interactieve applicaties getoond worden op een tablet, of middels een groot TV scherm met touch mogelijkheid.

SHP VR interactive application
Menu